• Co to je.… aroma a vůně?
- Ortonasální zápach přichází zvenku, vnímáme ho jen nosem a označuje se jako vůně. Takže i ten rohlíček, dokud je na míse, nás oslovuje vůní.
- Retronasální zápach vzniká v puse při žvýkání jídla a vstupuje do nosu vnitřkem z ústní dutiny. Vytváří příchuť (chuti jsou jen sladká, slaná, kyselá a hořká; za cokoliv navíc může vůně. Při rýmě neztrácíme chuť, ta je pořád stejná, ale ztratíme čich, takže vnímáme jen základní čtveřici. A umami – glutaman.) Takže rohlíček v puse nám nabídne aroma, protože se pach spojí s chutí a strukturou, takže zážitek je bohatý a jiný.
Retronasální vnímání není tak bohaté, jako když k vám vůně přijde zvenku. Proto je důležitou součástí všech gurmánských procesů důkladné očichání, než jídlo přijde do pusy: víno, sýry, sladkosti…takové spojení obou vjemů poskytne dokonalou rozkoš z jídla.
Rozdílnost se projevuje i ve výrobě vůní a aromat: možná jste si řekli, proč máme v Česku tolik parfumérů, když tady u nás nevznikl kloudný parfém. Nejde jen o kosmetiku: konzervované potraviny jsou aromatizovány (i obyčejné máslo, přátelé; proto to farmářské chutná úplně jinak a někomu může přirozená vůně vadit. Nebo aroma.) A na výrobky v obou disciplínách jsou jiné nároky.
Občas se prolnou: slavné je jablečné aroma v Light Blue (celý příběh tady), nebo karamelové v rukou parfumérů Thierry Muglera.
Do české voňavé historie se vepsalo slavné „vylepšení receptury“ oblíbených oplatek, co nosíme na výlety do hor: skutečné oříšky byly nahrazené oříškovým aroma. Spotřebitel má být šťastný, protože to umožnilo zachovat nízkou cenu. To věděl už pan Tricatel…
Ztráta čichu – anosmie- vede ke ztrátě chuti – ageuzii – až z 80%. V zítřejším článku se dozvíte, jak můžete i vy podpořit výzkum anosmie a získat tak vůni s krásným příběhem. Počíhejte se na zítra ráno…
Máte další zvědavé otázky „co to je…v parfumerii?