• Co to je… aroma a vůně?

Když si čichnete k parfému, cítíte jeho vůni, nebo jeho aroma? A co jednotlivé složky: vanilka disponuje vůní či aromatem? Pravý jasmín nabídne vůni, pach či aroma indolů pocházející ze shnilých okvětních lístků? Když si čichnete k levanduli na záhonku – vůně, aroma?
Pokud si nejste jisti, čtěte!

Hýříme oběma slovy k popisu pocitů, které vnímáme z parfému, a mnoho z nás je chápe jako synonyma. Ale rozdíl je značný a skoro pro každý odér se dá použít obojí: záleží na tom, jakou cestou k nám přichází. Vanilka, kterou nám nabídne Guerlain v Shalimaru, je vůně. Vanilkový rohlíček v puse je aroma.
  • Ortonasální zápach přichází zvenku, vnímáme ho jen nosem a označuje se jako vůně. Takže i ten rohlíček, dokud je na míse, nás oslovuje vůní.
  • Retronasální zápach vzniká v puse při žvýkání jídla a vstupuje do nosu vnitřkem z ústní dutiny. Vytváří příchuť (chuti jsou jen sladká, slaná, kyselá a hořká; za cokoliv navíc může vůně. Při rýmě neztrácíme chuť, ta je pořád stejná, ale ztratíme čich, takže vnímáme jen základní čtveřici. A umami – glutaman.) Takže rohlíček v puse nám nabídne aroma, protože se pach spojí s chutí a strukturou, takže zážitek je bohatý a jiný.

Retronasální vnímání není tak bohaté, jako když k vám vůně přijde zvenku. Proto je důležitou součástí všech gurmánských procesů důkladné očichání, než jídlo přijde do pusy: víno, sýry, sladkosti…takové spojení obou vjemů poskytne dokonalou rozkoš z jídla.

Rozdílnost se projevuje i ve výrobě vůní a aromat: možná jste si řekli, proč máme v Česku tolik parfumérů, když tady u nás nevznikl kloudný parfém. Nejde jen o kosmetiku: konzervované potraviny jsou aromatizovány (i obyčejné máslo, přátelé; proto to farmářské chutná úplně jinak a někomu může přirozená vůně vadit. Nebo aroma.) A na výrobky v obou disciplínách jsou jiné nároky.

Občas se prolnou: slavné je jablečné aroma v Light Blue (celý příběh tady), nebo karamelové v rukou parfumérů Thierry Muglera.

Do české voňavé historie se vepsalo slavné “vylepšení receptury” oblíbených oplatek, co nosíme na výlety do hor: skutečné oříšky byly nahrazené oříškovým aroma. Spotřebitel má být šťastný, protože to umožnilo zachovat nízkou cenu. To věděl už pan Tricatel…

 

Ztráta čichu – anosmie- vede ke ztrátě chuti – ageuzii – až z 80%. V zítřejším článku se dozvíte, jak můžete i vy podpořit výzkum anosmie a získat tak vůni s krásným příběhem. Počíhejte se na zítra ráno…

 

 

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..