• Co to je.… aroma a vůně?

Když si čichnete k parfému, cítíte jeho vůni, nebo jeho aroma? A co jednotlivé složky: vanilka disponuje vůní či aromatem? Pravý jasmín nabídne vůni, pach či aroma indolů pocházející ze shnilých okvětních lístků? Když si čichnete k levanduli na záhonku – vůně, aroma?
Pokud si nejste jisti, čtěte!

Hýříme oběma slovy k popisu pocitů, které vnímáme z parfému, a mnoho z nás je chápe jako synonyma. Ale rozdíl je značný a skoro pro každý odér se dá použít obojí: záleží na tom, jakou cestou k nám přichází. Vanilka, kterou nám nabídne Guerlain v Shalimaru, je vůně. Vanilkový rohlíček v puse je aroma.
  • Ortonasální zápach přichází zvenku, vnímáme ho jen nosem a označuje se jako vůně. Takže i ten rohlíček, dokud je na míse, nás oslovuje vůní.
  • Retronasální zápach vzniká v puse při žvýkání jídla a vstupuje do nosu vnitřkem z ústní dutiny. Vytváří příchuť (chuti jsou jen sladká, slaná, kyselá a hořká; za cokoliv navíc může vůně. Při rýmě neztrácíme chuť, ta je pořád stejná, ale ztratíme čich, takže vnímáme jen základní čtveřici. A umami – glutaman.) Takže rohlíček v puse nám nabídne aroma, protože se pach spojí s chutí a strukturou, takže zážitek je bohatý a jiný.

Retronasální vnímání není tak bohaté, jako když k vám vůně přijde zvenku. Proto je důležitou součástí všech gurmánských procesů důkladné očichání, než jídlo přijde do pusy: víno, sýry, sladkosti…takové spojení obou vjemů poskytne dokonalou rozkoš z jídla.

Rozdílnost se projevuje i ve výrobě vůní a aromat: možná jste si řekli, proč máme v Česku tolik parfumérů, když tady u nás nevznikl kloudný parfém. Nejde jen o kosmetiku: konzervované potraviny jsou aromatizovány (i obyčejné máslo, přátelé; proto to farmářské chutná úplně jinak a někomu může přirozená vůně vadit. Nebo aroma.) A na výrobky v obou disciplínách jsou jiné nároky.

Občas se prolnou: slavné je jablečné aroma v Light Blue (celý příběh tady), nebo karamelové v rukou parfumérů Thierry Muglera.

Do české voňavé historie se vepsalo slavné “vylepšení receptury” oblíbených oplatek, co nosíme na výlety do hor: skutečné oříšky byly nahrazené oříškovým aroma. Spotřebitel má být šťastný, protože to umožnilo zachovat nízkou cenu. To věděl už pan Tricatel…

 

Ztráta čichu – anosmie- vede ke ztrátě chuti – ageuzii – až z 80%. V zítřejším článku se dozvíte, jak můžete i vy podpořit výzkum anosmie a získat tak vůni s krásným příběhem. Počíhejte se na zítra ráno…

Máte další zvědavé otázky “co to je…v parfumerii?

 

parfémový supermarketparfémové recenze

 

Některé odkazy na této straně mohou být affiliate. Nákupem přes tyto odkazy nás podpoříte maličkou částkou, která pomáhá udržovat provoz blogu. Nejde o spolupráce se značkami, takže na objektivitu recenzí to nemá žádný vliv. Popsané ceny a slevy a jsou platné ke dni vydání recenze. 

 

 

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..