• Kolínské 4711 Floral Collection: co pod stromeček 2021?

Oblíbený německý výrobce kolínských Echt Kölnisch Wasser 4711 se snaží přinášet pořád nové zajímavé limitky s neobvyklými ingrediencemi. V tomto roce je to třeba goji, kaktus a bambus, nicméně pro letošní vánoce na regály vybalili osvědčenou klasiku: čtveřici Floral Collection z roku 2019. Stojí za to se pro ně vypravit do Německa?

 

Značka 4711 (recenze ZDE) je u nás na blogu v prominenci: na dotaz “co koupit v Německu?” často známým doporučuju některou z moderních kolínských. Většinou zajásají nad klasikou (“nosil dědek”), ale ty nové kolekce, jak varianty kolínských Remix, Ice a Wunder wasser, tak fruity či floral dámské Cologne, jsou zábavné: krásné flakony, zajímavá témata, cena příznivá, v nabídce setíky, krémíky… asi jsem ještě nepotkala nikoho, komu by se nelíbil třeba šafrán, kosatec, mandarinka, nebo krvavý pomeranč. A lidi milují klasický vzhled, srozumitelné názvy a jednoduchou známou vůni, nerozčiluje je to. Když se něco jmenuje Meduňka&Verbena nebo Levandule&Tymián, tak vplouváte do bezpečných a konejšivých vod.

ALE: to pořád mluvíme o lidech, kteří vůněmi žijí jen jednou v roce v rámci vánoční horečky a o nákupu parfému se jdou poradit s prodavačkou do Fannu. Ale co my, protřelí voňavkáři, kterým už jen tak něco nejde pod nos? Uspokojí nás 4711 taky?

ROSE

Seřadila jsem vůně tak, jak se mi zamlouvají. Růže je na prvním místě, protože je sice nejnudnější, ale zase na ní není co pokazit a všichni dobře víme, že růže+citrusy=zaručený úspěch.

Nezapomínejme totiž, že se pořád bavíme o kolínských a 4711 pečlivě dodržuje u všech kreací kolínský základ (až na pár výjimek – třeba 4711 Vanilla&Chestnut – však také hned zmizela z trhu). Co tím myslím: na začátku se vedle té hlavní ingredience objeví citron (šťáva a kůra) a finále přechází do bylinného základu (bazalka, máta, levandule). K vlastnostem patří i jejich malá intenzita, prázdné tělo a krátká výdrž, což ovšem mnoho lidí vítá jako výhodu. Jak říkal můj kolega: “nemusím vonět, hlavně ať nesmrdím jak potkan“.

Takže RŮŽIČKA: syntetická růžová voda z jarní růže, té varianty lehké a veselé narůžovělé růže s jednoduchým květem spolu s pomerančovou kůrou vám hned na začátku zvedne náladu. Je jí tam ale jen malinko, z celé téhle kolekce je růže nejvíc kolínská a nejmíň květinová. Ale mně se to na ní hodně líbí. Vyznění je totiž velmi konzervativní a já si dokážu představit, že takhle má vonět dětský pokojíček nebo lože panny nevěstinky den před svatbou. Což by i děti dobře snášely, protože aby se dosáhlo provonění interiéru, muselo by se každou hodinu vymáchat povlečení v tomto lektvaru.

MAGNOLIE

Nejmíň líbivá, ale nejvíc zajímavá. Kupodivu se podařilo na začátku vykouzlit takový ten tupý, kožený magnoliový zápach. Což nebývá u levných vůní pravidlem, obvykle na nich bývá magnoliový jen nápis. Zároveň jsou u ní potlačené základní citrusové složky, k čemuž došlo asi přidáním kašmeranu (už si na to jméno zvykněte, ten už teď bude všude). Dojezd tedy není tak zeleně bylinný, ale jde spíš do kůže a do sena a působí unisexově. Má i celkem dobrou výdrž, pokud vám nevadí malý výkon. Prostě mu chybí svaly.

LILAC

Váhala jsem, jestli ji vůbec popisovat, protože nemám ráda vůni šeříku. Ve flakonu ne, naživo ano. Je pár vůní, kde se podařilo potlačit syntetický hřebíček, kterým se šeřík posiluje (třeba pražská Eutopie 11), ale většinou to dopadne hyacintovým bolehlavem. Ale to je v pořádku, proto lidi šeříkové vůně milují.

Nicméně tady není ani jedno. Tady totiž, podle mne, není vůbec šeřík. Podle mne jde o fialku a jasmín. Ale hlavně jde o pižmo. A taky identifikuju tóny šampaňského, tedy broskev (tedy droždí). Zachraňuje to dojezd, který je sice slabý jako u ostatních, ale kombinace bylinný základ+pižmo+broskev je celkem neobvyklá a celkem zábavná.

JASMINE

To mne fakt nebaví. Syntetické bílé květiny, které obvykle zkrášlují čistící prostředky na nádobí, mýdlo nebo stromečky do auta. Květiny bez výrazu zastiňují i tu poctivou kolínskou základnu. Vůbec to nemizí, takže na pozadí se nenápadně odehrává odchod citrusů, levandule, zelených bylinek…až vám zůstanou jen ty syntetické kytky. To nechceš.

Závěr: uspokojí náročného čichače?

Ne. Je to nuda. Velenuda. Supernuda. Jestli doufáte, že objevíte zázrak za pár korun, tak to se nestane. Ani to není snahou značky. Jedou si svoji poctivou, levnou kolínskou, nehrají si na parfumerii, hýří nápady, což je za 100 bodů…ale je to málo.

Většině lidí, kteří nejsou parfémově nároční, určitě poskytne mnoho denní radosti. Nám, kterým žebříček začíná někde u Chanelu a na nejlepší vůně, které známe, by nám nestačil plat, to nic nedá. Určitě stojí za zkoušku, některé složky jsou fakt zajímavé, třeba goji jen tak ve vůni nenajdete, ale ani to mne nepřinutí koupit. Ale jako dárek pro nenáročného diváka? Skvělé, budete pochváleni.

V nejrozšířenější německé obchodní síti Galeria (Karstadt) teď najdete 100 ml za 17.99€ a dárkový set 50 ml a tělové mléko za 12.49€.

A jestli jste smutní, tak si udělejte test, který vám vyhledá 4711ku přesně pro vás: 4711 fragrance finder

You may also like...

3 Responses

  1. Tereza napsal:

    Asi to budu muset koupit – ale kvůli tomu nápisu “Echt Wasser” prostě musím mít!

  2. Miruša napsal:

    Mňa vždy lákala tá pomarančová, ale chaloši ju majú a hovorili, že nemá výdrž. To by ma neba mať niečo výdržou ala kvetová voda

Leave a Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

%d bloggers like this: